PÖTTINGERin huipputehokas JUMBO-noukinvaunu kurkottaa uudelle tasolle

PÖTTINGER on noteerattu noukinvaunumarkkinoilla maailman ykköseksi jo vuosikymmenten ajan. Uudet tekniset ominaisuudet ja moderni muotoilu vievät erittäin tehokkaan JUMBO-noukinvaunujättiläisen täysin uudelle tasolle. JUMBOssa tiivistyvät tekninen edelläkävijyys ja kymmenien vuosien innovatiivinen noukinvaunuosaaminen. Noukinvaunukorjuu takaa siistin korjuutuloksen ja loistavat työsaavutukset. Lyhyt silpunpituus mahdollistaa erinomaisen rehunlaadun samalla, kun korjuukustannukset pysyvät aisoissa.

Luotettavuus – menestyksen avain

Koska säilörehunkorjuun aikaikkuna kapenee jatkuvasti, kasvavat noukinnan tehokkuusvaatimuksetkin samaa tahtia. Uusi noukin on varustettu kuusi millimetriä paksuilla DURASTAR-piikeillä. Optimoidussa seitsenrivisessä kelluvassa noukkimessa on piikkien ohjausradat molemmissa päissä, joten noukintateho säilyy luotettavana jopa kaikkein vaikeimmissa korjuuolosuhteissa.

Lisävarusteena saatavan SUPERLARGE-noukkimen korjuuleveys on 2,36 metriä, ja siinä on hydraulisesti taittuvat tukipyörät. Ne voidaan kääntää kuljetusasentoon näppärästi traktorin ohjaamosta hallintapäätteellä, jolloin noukkimen kuljetusleveys on vain 2,55 metriä.

Tehokkuutta ja kovaa sullontatehoa

Tasaisesti ja pienellä teholla käyvä POWERMATIC PLUS -sulloja on JUMBO-noukinvaunujen sydän. Sen luja rakenne on suunniteltu kestämään suurimpienkin traktorien käyttötehoja. Roottori ja vahva vaihdelaatikko hoitavat silppuamisen ja rehun tiivistämisen tehokkaasti. Sullontaroottorin piikit on järjestetty kahdeksaan riviin kierremäisesti, joten ne siirtävät rehumassan tarkasti noukkimelta eteenpäin, jopa kosteaa ja lyhyttä rehua korjattaessa. Piikit ohjaavat rehun tasaisesti 34 millimetrin silpunpituutta tekevän silppurin läpi.

Sullojan piikkien muoto ja pohjakuljettimen reilu pinta-ala varmistavat rehun kunnollisen tiivistymisen kuormatilaan. Roottori on kiinnitetty silppurin runkoon siten, että sen voimansiirto toimii täysin erillisenä – vaihdelaatikko kestää mahdollisimman hyvin myös erittäin rasittavissa korjuutilanteissa.

Vahvat pohjakuljettimen ketjut varmistavat nopean kuormantäytön

Pohjakuljettimen pohjaa on madallettu 150 millimetriä, jotta pohjakuljettimen tehontarvetta on saatu entistä pienemmäksi. Kun kuorman täyttö alkaa, muodostaa vaunun etuosaan kertynyt rehu tiiviin seinämän, joka lähtee kulkemaan tasaisesti taakse pohjakuljettimen ajamana. Samalla rehumassa nousee hieman ylös, joten se täyttää vaunun täydellisesti ja tasaisesti.

Aina huipputerässä

Vain todella terävät silppurinterät voivat taata optimaalisen silpunlaadun, pienemmän polttoaineenkulutuksen ja suurena säilyvän työtehon. Terät kuitenkin tylsyvät jatkuvasti työpäivän aikana. Noukinvaunun täysin automaattinen AUTOCUT-teroitusjärjestelmä takaa sen, että terät pysyvät riittävän terävinä koko korjuusesongin ajan. Kulumisnopeudesta riippuen teroitusväli voidaan asettaa sopivaksi suoraan hallintapäätteeltä. Tehontarve ja polttoaineenkulutus pysyvät tavanomaisissa olosuhteissa 15 prosenttia ja kivisillä mailla jopa 20 prosenttia pienempinä kuin ilman säännöllistä teroitusta. Teroitushuoltoon kuluva aika vähenee noin 45 minuuttia joka päivä, koska automaattiteroitus voidaan tehdä tauon aikana eikä kuljettajan tarvitse puhdistaa tai teroittaa teriä erikseen pitkän työpäivän jälkeen. Lisäksi järjestelmä puhdistaa terävälit automaattisesti teroituksen yhteydessä, mikä estää tukkeutumien syntymistä.

PÖTTINGERin innovaatioiden tuloksena syntynyt, ulosvedettävä EASY MOVE -teräpalkki tekee terien vaihtamisesta helppoa. Silppuri työntyy ulos hydraulisesti, ja teräpalkki voidaan levittää auki noukinvaunun sivulla.

Uudenlainen alusta

Hydropneumaattisen alustan (20 tai 27 tonnia kantavan kaksois- tai kolmoistelin) rengasväli on reilu, 1085 millimetriä, mikä varmistaa akselin jäykkyyden ja hyvät ajo-ominaisuudet kaikissa olosuhteissa. Jousituksen hienosäätö parantaa tämän jättikokoisen noukinvaunun ajomukavuutta edelleen: jousitusominaisuuksia voidaan hienosäätää molemmilla sivuilla olevien kahden erillisen paineakun avulla riippuen vaunun kuormausasteesta.

Lisätiedot: Ville Rantanen, tuotepäällikkö, PÖTTINGER, 043 211 0078, ville.rantanen(at)nhk.fi